اناهیتا در منابع دوره ساسانیان

         حرمت پرستش ناهید در قدیم‏ترین سنّت خود همچنان تا دوره ساسانیان پا برجا بوده است . کتیبه‏های عهد ساسانی نیز نشانگر مقام ارجمند ایزدبانو آناهیتا در دوران ساسانی است . در  کتیبه نقش رستم ، نزدیک تخت جمشید " نرسی " ، شاه ساسانی حلقه سلطنت را از ناهید دریافت می‏کند .

         در کتیبه طاق بستان در کرمانشاه نقش ناهید برروی یکی از سرستون‏ها دیده می‏شود و در کتیبه‏ای دیگر در همان‏جا ، نقش ناهید در کنار خسرو دوم و اهورامزدا به چشم می‏خورد .

          از ناهید در کتیبه‏های پهلوی در کعبه زرتشت و سر مشهد که به سه زبان پارتی ( پهلوی اشکانی ) ، فارسی میانه و یونانی است ، و متعلق به موبد مشهور عهد ساسانی « کرتیر » که در زمان سلطنت شش پادشاه (اردشیر تا نرسه ) می‏زیسته است ، آثاری به‏ جای مانده است .

         در کتیبه ای دیگر در کعبه زرتشت که یک زبانه( به خط پهلوی کتیبه‏ای ) و دارای نوزده سطر است ، کرتیر ابتدا خود را معرفی می‏کند ، سپس عناوینش را برمی‏شمارد و سرانجام از مبارزات خود با ادیان دیگر سخن می‏گوید . در سطر هشت کتیبه چنین آمده است : « و بهرام شاه شاهان ، پسر بهرام که در قلمرو حکومتی ، مردی نیکوکار بود ، در کشور پادشاه شد و به خاطر عشق به اورمزد و ایزدان و روان خود ، مرا مرتبتی والا بخشید ... و مرا در کشور موبد و قاضی و آئین بُد ( رئیس تشریفات مذهبی ) ... آتشکده آناهید اردشیر و آتشکده آناهید بانوگ در استخر کرد و به من لقب کرتیر بُخت روان ( نجات دهنده روان ) داد . »

اناهیتا در منابع دین زردشت

          در دوره ساسانیان ( 224 تا 462 میلادی ) دین رسمی ایران زرتشتی بود و پارس ، مهد تمدن آن سلسله ، پاسدار آئین ناهید بود . در این دوران یکی از مهمترین معابد ناهید در استخر قرار داشت که حتی اردشیر (بابکان) ، پسر بابک نیز مدت‏ها نگاهبان آن بود . شاهان ساسانی در آغاز نسبت به ‏سایر مذاهب گذشت بسیار نشان می‏دادند . به‏عنوان نمونه می‏توان در اینجا از مانی یاد کرد که در زمان شاپور آزادانه به تبلیغ دین خود می‏پرداخت و  کتاب خود « شاپورگان » را به شاپور هدیه کرد .

         در این دوران اناهیتا مانند میترا موفق می‏شود به حریم یاوران اهورامزدا راه یابد . آبان یشت احتمالا بوسیله یک یا چند تن از پیروان آئین ناهیدی سروده شده و منظور از سرایش آن پذیرفته شدن آئین ستایش آناهیتا در باورهای زرتشتیان بوده است . اناهیتا در سیر طولانی تحول خود علاوه برآنکه برایزد بانوان و مادر خدایان کشورهای مجاور تأثیر نهاده ، خود نیز برخی از خصوصیات آنان را کسب کرده است .